A cseh konyha egy prágai magyar szemével

Üdvözöljük vendégblogíróink sorában Cséfalvay Ildikót, Prágában élő, a Felvidékről származó magyar idegenvezető hölgyet, akinek a neve nem ismeretlen a Csehországért lelkesedő olvasók, a cseh fővárost felkereső utazók számára. 2011-ben jelent meg a "Prága nem ereszt el" című könyve, és az ő munkáját dicséri a Panoráma Könyvkiadó Városkalauzok sorozatának Prágáról szóló tagja is. Mostani írásában a cseh konyháról ad személyes hangvételű leírást.
Prága, nem ereszt el


„Mennyország az, ahol a rendőrök angolok, a szakácsok olaszok, az autószerelők németek, a szeretők franciák és mindez a svájciak által van irányítva, megszervezve. Pokol az, ahol a rendőrök németek, a szakácsok angolok, az autószerelők franciák, a szeretők svájciak és mindez az olaszok által van irányítva, megszervezve. 

Kezdjük egy kis aperitiffel
Ezt a találó kis mondókát egy szálloda recepciójának falán láttam egyszer. Mielőtt elkezdtem megírni ezt a fejezetet, azon gondolkodtam, hogy vajon hova lennének beilleszthetőek a csehek ebben a mondókában? Nem kis fejtörőt okoztam ezzel magamnak... Bezzeg a magyarokat, szerintem, nyugodtan lehetne a mennyország esetében akár az olaszok vagy a franciák helyére is beírni; míg a pokol esetében talán ki is hagynám őket...(most sokan biztos azzal vádolnak gondolatban, hogy elfogult vagyok a saját nemzetemmel szemben, mivel nem élek Magyarországon, meglehet...)
Karlsbadi kifli (Forrás: foto.dama.cz)
Nos, a cseheket a mennyország esetében, szerintem csak akkor érdemes megemlíteni, ha hozzá tennénk egy olyan passzust, hogy „mennyország az, ahol a csehek főzik a sört”. A pokol esetében pedig őket is kihagynám, mert pl. az angol konyha tényleg rosszabb még a csehnél is, s elképzelhető, hogy a svájciak rosszabb szeretők, mint a csehek... De hozzá kell tennem, mindjárt az elején, hogy ez az én véleményem, amelyet meglehet sok itt élő magyar ajkú vagy külföldi barátom is oszt, akik velem együtt igényes gurmánok. Vagyis, szerintem a cseh konyha igénytelen, egészségtelen és nem is ízletes. Viszont nem csodálkozom azon, hogy ha valaki turistaként időnként ellátogat Csehországba, dicséri a knédlit és a krumplilevest, főleg ha éhesen tálalják ezt elé, egy megerőltető városnézés után!
A Vencel-tér kolbászai
Én az igénytelen cseh konyhának köszönhetem, hogy megtanultam főzni, természetesen magyar ételeket, így aztán nálam mindig van otthon magyar kolbász, pirospaprika, Piros Arany, csalamádé és egyebek, s manapság már nincs is szükségem anyám szakácskönyveire.

Szerencsére Prága mára már szinte világvárossá nőtte ki magát, úgyhogy hozzá lehet jutni a német recept szerinti teljes őrlésű lisztből sütött kenyérhez, a Franciaországból importált gyümölcsökhöz, a holland sajtokhoz, az olasz süteményekhez és kávéhoz, vannak kínai és görög vendéglők, bio-üzletek, stb.. És otthon bármikor magyaros vacsorával lephetem meg a szeretteimet, barátaimat és jómagamat. A csehek is imádják a magyar konyhát!
Egy kis kacsa, knédlivel (Forrás: nesetri.cz)
Amit én a cseheknél aránylag szeretek, az a jól lehűtött barna sör nyáron (kedvencem a Velkopopovický kozel, vagy az U Fleků sörözőben főzött), a karlsbadi kifli frissen (karlovarský rohlík), a baracklekváros fánk frissen (koblihy), a sült kacsa párolt káposztával és knédlivel (de ezt egy évben egyszer untig elég enni és nem mindenhol csinálják finoman, csak a drágább helyeken, pl. Lví dvůr a Prágai Várban vagy a Pinkas sörözőben), a csokitöltéostyatekercset (Hořické trubičky čokoládové, minden szupermarketben árulják, 1812-ből származik a recept), a grillezett virsli kremzi mustárral (tipikus cseh mustár: Křemžská hořčice; a Vencel téri sült kolbász - klobása-nak hívják,de inkább virsli - de ez is elég egy évben egyszer), a forró puncs (Vinný punč-ként árulják a szupermarketokban) téli délután az utcán, a sült gesztenye ugyanott (bár otthon a sütőben is szoktam sütni), sós perec a Novoměstský pivovar nevű vendéglőben, az Opavia gyár gyerekpiskótája (Dětské piškoty) teával vagy forró pudinggal, a Mattoni nevű karlsbadi ásványvíz és a Becherovka nevű gyomorkeserű (ami inkább édes).
Desszertként együnk ostyatekercset
Magyarországi barátaim viszont, akik csak turistaként látogatnak el időnként Prágába, azt vallják, hogy egyes ételek és sütemények kimondottan finomak itt Csehországban. Hogy kinek van igaza? Mindenki döntse el maga!”

Az étkezés végén mi is lehetne még...
A Csehország nem csak Prága szerkesztőiként megjegyeznénk, hogy mi nagy rajongói vagyunk a cseh konyhának (kacsát, kolbászt, knédlit úgy hetente – kéthetente el tudnánk fogyasztani) de természetesen elismerjük, hogy más mindezt turistaként és más Csehországban élőként megítélni. Az ízlések és pofonok pedig mindig különböznek. A lényeg, hogy próbálja ki mindenki maga a cseh specialitásokat és alkosson róluk saját véleményt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése